Du skal logge ind for at skrive en note

Sidens indhold

Integration som et analytisk begreb refererer til en bestemt måde hvorpå etniske minoriteter tager og får plads i samfundet. Man ser altså på hvor og hvordan der sker en tilpasning af minoriteter og majoritetsbefolkningen. Som analytisk begreb kan integration bedst forstås i modsætning til assimilation og segregation. Alle tre begreber betegner måder hvorpå enkelte grupper står i forhold til samfundet.

  • Segregation betyder fysisk adskillelse af befolkningsgrupper i et samfund. Ved segregation lever etniske minoriteter afskærmet fra hinanden og andre grupper i samfundet, for eksempel i ghettoer, hvor de har minimal kontakt med resten af befolkningen. Minoriteterne følger i høj grad traditioner og levemåder fra deres oprindelige samfund eller kultur. I nogle lande er det ikke kun minoriteterne der lever afskærmet, men også majoriteten eller alle grupper i samfundet, som for eksempel de hvide i Sydafrika under apartheid-styret.
  • Assimilation betegner minoriteters totale tilegnelse af majoritetsbefolkningens kultur og normer. Det betyder samtidigt at de pågældende opgiver deres families oprindelige levemåder og normer for at blive ligesom majoritetsbefolkningen. Dette sker både i forhold til sprog, værdier og livsformer.
  • Integration betegner en gensidig tilpasning mellem majoriteten og minoriteter i et givet samfund med henblik på at skabe en velfungerende helhed. Det er den proces hvor udlændinge tilegner sig det nye samfunds normer, mens de samtidigt holder fast i egne traditioner. Og modsat, at modtagersamfundet indoptager de nyankomne og dele af deres kulturelle praksisser, mens de samtidigt bevarer hvad der opfattes som deres oprindelige kultur og samfundsform. Men præcis hvor meget hver part skal eller bør kunne tilpasse sig er et politisk spørgsmål.
Du skal logge ind for at skrive en note
Du skal logge ind for at skrive en note

Megen af den teori der er udviklet om segregation, assimilation og integration kommer fra USA. Et land som USA er skabt af indvandrere, som er kommet til landet siden 1500-tallet, hvor den oprindelige befolkning, som dengang blev kaldt indianerne, ikke kom til at repræsentere majoritetssamfundet. På den måde er landet skabt på baggrund af indvandring.

Du skal logge ind for at skrive en note

Ellis Island i slutningen af 1800-tallet eller begyndelsen af 1900 tallet. Immigranter ankommer til øen. I årene 1892 - 1924 indvandrerede ca. 22 millioner mennesker gennem Ellis Island. Øen er sidenhen blevet et symbol på amerikansk indvandring og på selve oplevelsen af at være immigrant.

© Scanpix

Ellis Island i slutningen af 1800-tallet eller begyndelsen af 1900 tallet. Immigranter ankommer til øen. I årene 1892 - 1924 indvandrerede ca. 22 millioner mennesker gennem Ellis Island. Øen er sidenhen blevet et symbol på amerikansk indvandring og på selve oplevelsen af at være immigrant.

© Scanpix
Du skal logge ind for at skrive en note

Forskningsmæssigt er USA mest kendt for assimilationsmodellen. Den blev udviklet af sociologer i Chicago i begyndelsen af det 20. århundrede som model på hvordan indvandrere tilpassede sig det amerikanske samfund og fuldstændigt opgav deres oprindelige kultur.

Senere kom der fokus på integration som en proces som sker over generationer. Første generation af indvandrere orienterede sig mod den oprindelige kultur, anden generation forkastede forældrenes baggrund som fremmed og tredje generation orienterede sig mod begge kulturer og skabte deres egen særlige identitet i det sammensatte amerikanske samfund. Dette er en udvikling fra segregation til assimilation hen imod det man i politologien kalder pluralistisk integration.

Ifølge forskningen på området foregår integrationsprocesserne i USA ikke i samfundets marginer. Tilpasningsprocesserne ses derimod som en naturlig del af samfundet, og derved ikke som et problem, der skal håndteres politisk - som i Danmark. Dette hænger sammen med den måde, man anskuer det amerikanske samfund på, nemlig som et indvandrerland, der består af en sammensat befolkning fra forskellige dele af verden der tilsammen har skabt og fortsat skaber det samfund de bor i. Dette betyder dog ikke, at der ikke er både lovmæssigt og politisk fokus på at tilgodese mindretal i USA, da der trods alt er stor ulighed blandt forskellige befolkningsgrupper.

Du skal logge ind for at skrive en note

USA og Danmark

En stor del af forskellen mellem integration i et land som USA og i Danmark beror også på, at vi i Danmark har en velfærdsstat som yder støtte og derfor stiller krav til udlændinge, hvis de skal blive en del af det danske samfund. I USA får man ikke den støtte, men må klare sig selv og derfor har man som samfund ikke samme behov for at stille krav.

På mange måder kan man sige at integration er et af velfærdssamfundets store problemer. Undersøgelser viser, at mange grupper af indvandrere klarer sig bedre i USA end i Danmark. Blandt en gruppe af somaliske indvandrere i USA fortalte mange, at de første par år i USA var rigtig hårde, men at de derefter var blevet en velintegreret del af samfundet, og det viste sig blandt andet ved, at de havde velfungerende virksomheder og stor social omgang med andre i samfundet. I sammenligning var opfattelsen i Danmark blandt en gruppe somaliere, at det ikke var så hårdt i starten af deres ophold i Danmark, men at de til gengæld aldrig rigtig var blevet en del af det danske samfund.

I USA er der yderligere kommet fokus på, hvordan tilflyttere ikke alene orienterer sig mod enten det oprindelige hjemland eller det nye samfund, men derimod opsluges af de etniske minoritetsgrupper der allerede eksisterer i det nye samfund, og som har skabt sin egen kultur, fx latin-amerikanerne fra steder som Jamaica, Dominican Republic eller Colombia. Dette kaldes segmenteret assimilation, dvs. at man assimilerer sig til en gruppe som allerede er segregeret i samfundet.

Kategorierne er altså ikke altid så entydige. Når man bruger begreberne, skal man gøre sig klart om man bruger dem i forhold til individer/enkeltpersoner eller befolkningsgrupper. Man skal også være opmærksom på, at man kan bruge begreberne som model for en persons eller gruppes tilpasning, eller i et historisk perspektiv i forhold til en proces der sker over tid og generationer.

Du skal logge ind for at skrive en note

Ghettoer

Foto fra Il Ghetto i Venedig hvor jøderne blev tvunget til at bo adskilt fra resten af byens befolkning.

© iStockphoto/suc

Foto fra Il Ghetto i Venedig hvor jøderne blev tvunget til at bo adskilt fra resten af byens befolkning.

© iStockphoto/suc

De danske jøder, som siden 1600-tallet er kommet til Danmark fra mange forskellige lande, kan ses som et eksempel på en gruppe som efterhånden har integreret eller endog helt assimileret sig. Det er således meget svært at skelne mellem en kristen og en jødisk dansker. Betegnelsen jøde dækker både religiøse og sekulære jøder og indebærer også et etnisk og kulturelt tilhørsforhold til jødedom og jødisk historie og skæbne.

I andre lande har der været en større grad af segregation af jøder. Ordet ghetto stammer fra et lille område i Venedig i Italien ("il ghetto"), hvor jøder siden 1516 blev tvunget til at bo adskilt fra resten af byens befolkning. Jøder har dog også meget tidligere levet i egne kvarterer, enten frivilligt eller tvungent, men det blev siden 1500 og op til 1800-tallet meget mere almindeligt at tvinge dem til at bo i særlige gader eller bydele. Før og under anden verdenskrig under Hitlers regime blev jøderne også indespærret i ghettoer i de tysk besatte lande. Men selvom der var tale om ghettoisering af jøderne under Hitler, var denne ikke et led i adskillelsen, men udryddelsen af jøderne.

Idag opstår ghettoer dog i højere grad på baggrund af individuelle valg om at bo sammen med folk med samme etniske og kulturelle baggrund. I Danmark er de største ghettoer i Gjellerupparken i Århus, Mjølnerparken i København og Vollsmose i Odense. Disse ghettoer kan dog ikke siges at være steder hvor en særlig befolkning er afskærmet fra resten af samfundet, da de reelt er præget af kulturel og religiøs mangfoldighed. Ghettoerne er derfor ikke områder hvor folk fra samme kulturelle baggrund lever sammen, men steder med kulturel diversitet.

Der er befolkningsgrupper eller individer som kan siges at være integreret (i modsætning til segregeret og assimileret) i Danmark, i den forstand at de har tilegnet sig det danske samfund samtidigt med at de orienterer sig mod deres ikke-danske kulturelle baggrund.

Som billede på enkeltstående integrerede personligheder, der har taget udgangspunkt i danske samfundsnormer, og som samtidigt har holdt fast i retten til at dyrke deres kulturelle baggrund, kan nævnes politikerne Asmaa Riyad Abdol-Hamid, tidligere medlem af Enhedslisten, med palæstinensisk baggrund og Naser Khader, tidligere medlem af Det Konservative Folkeparti, med syrisk baggrund.

Du skal logge ind for at skrive en note
ISBN: 9788761636959. Copyright forfatterne og Systime A/S 2018